Hidrosefali

Hidrosefalinin görülme sıklığı ve sebepleri nelerdir?

Hidrosefali her 500 çocukta bir rastlanana bir hastalıktır. Hidrosefalinin birçok sebebi olmasına karşın en yaygın olanı erken doğuma bağlı beyin kanamasıdır. Hidrosefalinin sonradan gelişmesine sebep olan durumlar;

• Erken doğum,

• Enfeksiyon,

• Tümörler,

• Doğum yaralanmaları,

• Bebeğin beyninde kanama şeklinde sıralandırılabilir.

Hidrosefali belirtileri nelerdir ?

Hidrosefalinin bebeklerde ve çocuklarda belirtilerini ayrı ayrı ele almak gerekmektedir.

Hidrosefalinin bebeklerde belirtiler şunlardır :

• Bebeğin bıngıldağında yumuşak şişlik,

• Bebeğin baş çevresinde artış,

• Nöbet geçirme,

• Tiz çığlık atma,

• Beslenme düzeninin kötüleşmesi,

• Sinirli olma,

• Bebeklerde hareketsizlik,

• Kusma,

Hidrosefalinin çocuklardaki belirtileri şunlardır :

• Zihinsel algılamada zorluk,

• Baş ağrısı ,

• Kusma,

• Görmede bulanıklık,

• Yürüme ve denge kurmada zorluk

Hidrosefalide klinik tablo nasıldır?

Hidrosefali,2 yaş ve altı çocuklarda baş çevresi büyümesinin en önemli bulgularından biridir. Yenidoğan döneminde bebeklerde beklenen baş çevresi büyümesi haftalık 1cm’dir.Ancak haftalık 2 cm ve üzeri artış durumunda hidrosefalinin diğer belirtilerini gösteriyor ise bu hastalığı düşündürebilir. Yenidoğan döneminde bir bebeğin baş çevresinin ortalama olarak 33-36 cm olması beklenmektedir.1 yaşın sonuna kadar baş çevresinin  göğüs çevresinden yaklaşık  1 cm daha büyük olması kabul edilmektedir.

Hidrosefali tanısı nasıl konur ?

Hidrosefali tanısı genellikle  beyin ultrasonu ile konulmaktadır. Kafatasındaki birleşmeden sonra ise en iyi tanı MR ya da bilgisayarlı tomugrafi yöntemleri ile konur.

Hidrosefali nasıl tedavi edilir ?

Hidrosefali tedavisinde beyindeki dokuya zarar vermemek adına beyin içindeki sıvı ve basıncın normal seviyelerde tutulması hedeflenir.Tedavide beyin cerrahları,beyinde biriken aşırı sıvıyı şant yardımıyla karın boşluğuna yönlendirmektedir.Hidrosefali tedavisinin bu aşamasından sonra ise hasta takip edilir.

Hidrosefali sonrası fizyoterapi neden önemlidir?

Hidrosefali sonrası bebek ve çocuklarda, beyindeki basıncın artışı nedeniyle fiziksel problemler oluşabilmektedir. Hidrosefaliden sonra oluşan bu problemler, motor gelişimini denge ve koordinasyonunu ve bunun gibi bir çok fonksiyonunu etkileyebilmektedir. Bu nedenle hidrosefaliden sonra fizyoterapi desteğinin uzman bir ekip tarafından sağlanması önemlidir.

Hidrosefalisi olan çocuklara verilmesi gereken diğer destekler nelerdir?

Hidrosefali tanısı konan çocuklar riskli bir grupta değerlendirilir ve bu nedenle tüm gelişim alanlarının dikkat ile değerlendirilmesi ve bu konuda titiz davranılması gerekmektedir. Hidrosefali tanısı koyulmuş çocuklarda fiziksel ve bilişsel becerilerin takibi ve desteği sağlanmalı rutin değerlendirmeler yapılıp aileye durum hakkında bilgi verilmelidir. Hidrosefali tanısı koyulan çocuklarda erken müdahale desteği verilmesi önemlidir.